Home >> Ontwikkelingsgericht onderwijs >> Almere
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

REHOBOTHSCHOOL

Westwalstraat 49
1411 PD, NAARDEN
Telefoon: 035-6946240
meer info >>
8.9Km

ROOMS KATHOLIEKE MINISTER CALS-SCHOOL

Johan Willem Frisolaan 33
1412 AG, NAARDEN
Telefoon: 035-6469997
meer info >>
9.7Km

NASSAUSCHOOL HILVERSUM

Merelstraat 45
1223NS, HILVERSUM
Telefoon: 035-6858172
meer info >>
16.0Km

ORANJE NASSAUSCHOOL

Ribesstraat 13-15
1032 JR, AMSTERDAM
Telefoon: 020-6360005
meer info >>
20.6Km

DE ICHTHUSSCHOOL

Cornelis van Ramshorstlaan 3
3863 AZ, NIJKERK
Telefoon: 033-2462242
meer info >>
23.8Km

OPENBARE BASISSCHOOL DE PIJLSTAART

Pijlstaartlaan 7
3645 GR, VINKEVEEN
Telefoon: 0297-261633
meer info >>
26.1Km


Ontwikkelingsgericht onderwijs informatie

Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie.
De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is daarbij Vygotski's zone van naaste ontwikkeling, het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

Thema's

Ontwikkelingsgericht onderwijs werkt met thema's. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Het is daarom noodzakelijk dat je verschillende kanten op kan met een thema. Natuurlijk is het van groot belang dat de kinderen het thema interessant vinden. Vaak komt er in de klas een onderwerp naar voren, waar de kinderen meer over willen weten. Dat werkt de leerkracht dan uit tot een thema. Bij het thematiseren verbindt de leerkracht zijn bedoelingen met de betekenissen van kinderen. Kleuterleerkrachten bedenken ook nieuwe activiteiten voor de hoeken in de klas, zodat het hoekenspel nieuwe impulsen krijgt. Thematiseren vraagt om voorbereiding, oefening, observatie, reflectie, in elke fase van het thema.